Wednesday, July 22, 2009

malang tidak berbau

Dalam perjalanan td di Jalan Cheras terjadinya kesesakan lalulintas yang luar biasa. Hampir tidak bergerak bagi mereka yang berkereta. Mujurlah aku bermotosikal dapat juga mencelah melalui ruang2 yang ada. Walaupun aku kira waktu puncak telah pun berlalu. Namun kelancaran motorsikal ku terhalang dengan motorsikal apek yang tersemput2 di hadapan, memang agak sedikit tercabar kesabaran ku. Sehinggalah aku berpeluang memotongnya disuatu ketika.

Namun pemandanganku tertumpu pada kerlipan2 cahaya lampu siren dihadapan. Sebelum tu sempat aku menjeling ke signboard pemberitahuan bahawa kesesakan berlaku diruang kiri dihadapan. Aku menduga pasti berlaku kecelakaan dihadapan memandangkan Polis Trafik kelihatan sibuk, juga kedenganra sirens ambulan memekik memberi amaran. Kelihatan juga pekerja DBKL sibuk membaiki lampu jalan yang tumbang ditengah jalan yang menghalang laluan trafik. 10 meter dihadapan ku kelihatan sebujur mayat yang sudah pun dilitupi plastik hitam, namun masih kelihatan jelas darah merah yang masih segar meleleh membasahi jalan. Ku toleh2 juga melihat apa punca2 kemalangan tersebut. Seolah tidak masuk akal jika penunggang tersebut terbabas langsung melanggar tiang lampu kerana melihatkan kesesakan lalulintas memang mustahil dapat menunggang motorsikal selajunya yang menyebabkan kita hilang kawalan. Membuatkan aku seketika merenung diri mudah2an dijauhkan drpd kecelakaan sedemikian.

Waktu tengahari hari ini agak panas berbanding semalam yang hujan dan mendung sepanjang hari. Namun disebalik awan yang cerah membuatkan aku leka, aku mengalami kemalangan kecil, namun syukur tiada yang parah dan luka. Cuma ibujari kiri ku terasa sakit dan agak sukar sedikit untuk menggenggam dan menarik clutch motorsikal. Memang sedikit kesal kerana sudah beberapa kali aku menyuarakan kepentingan perlindungan insurans dan socso utk pekerja. Namun pihak majikan masih belum bertindak. Memang malang tidak berbau tetapi sekurangnya kita merancang apabila terjadi pada diri sendiri. Marah dan geram......

No comments:

Search This Blog