Thursday, January 18, 2018

pari salai



Hari ini menu ikan, dr awal pagi aku dah siapkan juadah untuk tengah hari. Semenjak ada mertua di rumah aku jarang ke dapur untuk masak , ada juga sesekali sekadar menjerang air dan menyediakan bekal untuk bujang ke sekolah.

Memang sudah lama aku teringin ikan kembong, dan mmg dah ada menu yg aku rancang, sambal ikan kembung. Sayur yg ada aku sekadar masak tumis rencah ikan bilis.

Pari salai tu jadi menu tambahan memandangkan td sengaja singgah ke pasar. Kebetulan aku sampai nelayan baru pulang dan aku teruja melihat ikan yg segar dan menggeletek masih bernyawa. Aku memilih seekor ikan pari yg sedang tidak terlalu besar dan kecil, lebih sedikit sekilo beratnya.

Pari bg aku mmg sedap disalai, aku ambil daun pisang diblkg rumah dan aku balut agar ikan tidak kering dan hangus.

Semoga dimurahkan rezeki. Amin



No comments:

Search This Blog