Monday, October 1, 2018

denggi



"dah tido ke"
"baru nak lelap, knp?"
"Alya kena denggi"

Aku bangun spt biasa hari itu, hari ini jumaat seperti biasa ada tazkirah dan sedikit juadah waktu pagi. Katanya ada mee kari pagi ini. Cuma aku terasa kurang selesa , tekak terasa sangat loya dan mual. Badan ku panas, namun aku redah juga merentasi highway cheras menuju ke pejabat.

Tidak aku sangka permintaan aku dipenuhi, terima kasih sebab bersusah menyediakan juadah untuk tazkirah. Menjelang tengah hari aku semakin tidak selesa, perut ku memulas tekak loya. Dan akhirnya aku muntah2 dan terasa sejuk badan, tenaga yg ada pun semakin menurun kerana muntah td.
Walaupun begitu sempat juga aku menjamah sedikit td mee kari. Terasa kesal juga kerana diwaktu begini aku tiada selera untuk makan.

Aku berehat sebentar di dalam surau, sambil memikirkan untuk pulang shj ke rumah apabila ada sedikit tenaga untuk menunggang motorsikal nanti.

Tidur 

Malam itu aku baring disofa cuba untuk melelapkan mata. Aku berpusing2 cuba mencari keselesaan untuk baring, serba tidak kena segalanya. Aku selimutkan badan yg menggigil dan berpeluk tubuh untuk menghilangkan kesejukan. Kipas yg selalunya senantiasa berpusing aku matikan kerana tidak tahan kesejukan yg menyentuhi segala genap tubuhku. Sudah beberapa kali aku muntah, dan semakin lemah badan kerana byk kehilangan air. Ubat demam mmg sudah aku telan, hanya mampu bertahan seketika kesannya. Tekak ku benar2 loya tiada selera langsung untuk menerima sebarang  makanan. Aku cuma minum air mineral yg untuk memastikan aku tidak kehilangan air didalam badan.

Paginya aku bersiap2 ke klinik, badan ku masih lemah. Masih lagi terasa sejuk dibadan. Tentu doktor akan mengambil darah memandangkan ketika ini banyak kes demam yg tidak terjangka. Setelah darah diambil aku menunggu seketika keputusan ujian.

Susut

Sudah 5 hari aku tidak bekerja, kesaannya amat ketara. Badan ku susut kerana tiada selera untuk makan. Sepanjang tempoh aku hanya mnum air mineral dan buah apple. Kerana masammnya dpt menghilangkan kesan loya yg teramat ditekak.

Aku pernah menitiskan air mata melihat adikku dimasukkan ke ICu kerana denggi, memang aku tidak dapat lena mengenangkan betapa kritikalnya ketika itu, hanya doa aku kamitkan dibibir memohon Allah memanjangkan umur adikku.

Semoga Allah permudahkan. Amin






No comments:

Search This Blog