Monday, November 9, 2009

red warrior vs red devil



Ada 2 pertemuan menarik pada hujung minggu lalu. Perlawanan kemuncak Piala Malaysia antara Pasukan Negeri Sembilan (Rusa) vs Kelantan (Kijang@Red Warrior) di Stadium Bukit Jalil. Publisiti dan populariti lebih memihak kepada pasukan dr pantai timur bahkan ganjaran2 hebat juga sedang dicanang2 yang bakal menanti.

Memang benar, 70 peratus kapasiti stadium dibanjiri dengan lautan merah satu suasana yang cukup meriah dan penuh dengan lautan manusia merah dan kuning. Namun sebelum perlawanan berlangsung, pihak keselamatan telah bersedia dengan unit FRU dan polis bagi memastikan perlawanan berlangsung dengan lancar. Antara tetamu kehormat yang hadir Pemangku Sultan Kelantan yang dikaitkan dengan pelakon dr seberang dan Yam Tuan Besar N9.



Apa yang dikesalkan sikap penonton red warrior yang bertindak melampaui batas2 kesukanan dan tidak menunjukkan semangat yang tinggi. Sebaik sahaja perlawanan dimulakan bunyi mercun memenuhi dan menggegarkan suasana. Apabila perlawanan berpihak kepada pasukan N9, penyokong-penyokong Kelantan mula bertindak liar dengan membakar mercun dan kemuncaknya apabila mereka mulai membakar banner/sepanduk dan kerusi stadium. Pihak FRU yang bertugas hanya memerhati dr bawah sementara penyokong-penyokong kelantan mulai meninggalkan stadium apabila perlawanan berkeputusan semasa 3-0. Namun gol cantik saguhati drpd Indraputra hasil tendangan freekick dr luar kotak penalti menutup perlawanan dengan 3-1.



Yang pastinya, perlawanan bukan menjadi tumpuan kerana mutu dan aksi permainan di padang tetapi sifat dan suasana penyokong yang pastinya tidak akan berlaku keganasan sekiranya mereka benar2 menikmati perlawanan untuk sukan dan semangat bukannya datang dengan ego dan lagak orang kampung yang cuba menunjukkan kejaguhan di tempat orang.

Sementara pada hujung minggu pertembungan antara the blues dan red devil bakal mencorakkan sedikit sebanyak kedudukan semasa EPL. Namun suasana penyokongnya memang begitu berdisplin, sorakan semangat senantiasa memenuhi ruang stadium. Chelsea berjaya menewaskan M.U hasil jaringan John Terry pada separuh masa kedua melalui sepakan percuma yang menimbulkan kemarahan Alex Fergusson.

No comments:

Search This Blog