Sunday, September 16, 2018

nilai sebuah lukisan

Baru2 ini aku dihubungi oleh seorang rakan lama. Beliau meberitahu ingin membina sebuah rumah di kampungnya. Jadi dia menyatakan hasrat untuk meminta sedikit nasihat aku berkenaan dgn rekabentuk struktur bangunan. Aku secara ikhlasnya memang tiada masalah untuk memberikan khidmat runding, sudah tentu aku tidak akan mengenakan bayaran sebagaimana bayaran komersial memandangkan beliau juga adalah rakan ku. 

Aku mmg teruja kerana merekabentuk itu sebahagian drpd darah dagingku. Bertahun2 aku melalui pengalaman yg pelbagai di dalam khidmat runding begini. Walaupun sebenarnya tidaklah seindah nama kerjaya yg digambarkan namun disebabkan minat aku dalam bidang ini , aku menelan kesannya terutama dlm nilai komersial kerana ramai yg tidak menghargai. 

Rata-rata org2 diluar sana lebih suka mempercayai tukang2 pembuat rumah yg memang tiada langsung tauliah sekadar ada sedikit pengalaman dan modal. Sedangkan nilai sebuah lukisan yg sekadar 1-5% drpd kos pembinaan dianggap sebagai kos tambahan yg boleh dibuang. 

"sorry , aku ingat ko kiv dulu drawing tu"
"jgn buat lagi drawing" aku hanya tersenyum. 


No comments:

Search This Blog