Friday, January 29, 2010

TEKUN

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/pengalaman-saya-meminta-pinjaman-tekun.html

Saya didedahkan dengan skim TEKUN NASIONAL apabila saya menghadiri satu program yang dianjurkan oleh Dewan Perniagaan Muslim Malaysia. Dalam program tersebut, ada satu sessi dimana para peserta dapat menemui wakil-wakil dari beberapa badan Kerajaan yang dikatakan mampu memberi bantuan kewangan kepada usahawan-usahawan Bumiputra untuk memulakan perniagaan.

Salah satu dari wakil yang datang adalah wakil dari TEKUN NASIONAL. Setelah berjumpa maka boring TEKUN diberikan kepada saya. Wakil TEKUN memberitahu bahawa borang tersebut mesti disahkan oleh Wakil Rakyat kawasan yang kita tinggal.
Kemudian saya beritahu, wakil rakyat saya adalah Sivarasa Rasiah dan Dr Nasir. Wakil TEKUN lantas menjawab, saya mesti cari wakil rakyat dari BN bukan pembangkang. Saya balas, di Selangor, pembangkang adalah UMNO dan BN. Kerajaan adalah PAS, PKR dan DAP. Wakil TEKUN tu berubah muka sebab tersilap cakap. Beliau lantas berkata, kena juga cari pengesahan dari wakil-wakil rakyat UMNO atau BN.

Seminggu selepas itu, saya bercadang untuk menghantar borang permohonan saya ke TEKUN. Saya lantas menalipon nombor TEKUN. Saya kata saya sekarang berada dalam kawasan Subang. Di mana saya boleh hantar Borang TEKUN saya. Telefonis TEKUN itu berkata pejabat terdekat TEKUN di Kawasan Subang adalah beralamat di :


No 10, Jalan Pekaka 8/3, Seksyen 8, Kota Damansara, 47000, Petaling Jaya Selangor.

Saya pun pergi mencari alamat tersebut, dan saya pun jumpalah pejabat TEKUN NASIONAL SUBANG. Pejabatnya seperti di bawah:

Saya terus koyak borang TEKUN yang saya dapatkan Wakil Rakyat Pembangkang untuk tandatangan tu. Saya kata sampai kiamat pun permohonan saya takkan diluluskan.

DUIT TEKUN DAH JADI DUIT UMNO

Oleh kerana TEKUN NASIONAL menyediakan sebuah program yang dijalankan oleh UMNO, maka sudah tentulah hanya orang UMNO sahaja yang diluluskan permohonannya.

Maklumat yang saya dapat, peruntukan TEKUN ni rata2 pergi pada ahli2 dan aktivis2 UMNO terutamanya pemimpin mereka di peringkat Cawangan dan Bahagian. Ini berlaku dengan begitu meluas terutama di negeri2 yang mereka kalah. Inilah sumber kewangan kepada “grass-root” UMNO untuk menaja serta menjalankan aktiviti mereka. Juga, untuk mereka mengkayakan diri mereka dengan duit rakyat

WOII UMNO, DUIT TEKUN TU DUIT RAKYAT BUKAN DUIT UMNO

Sekali lagi terdedah TEKUN ni contoh bagaimana UMNO memfaraid duit rakyat kepada geng2 UMNO sahaja. Tak heranlah DAP pun komplen pasal TEKUN. (Klik di sini)

Dan “Otai” untuk TEKUN ni adalah Noh Omar. Dia ni Timbalan kepada Khir Toyo al Disneyland. Kalau ketua dah hancur, Timbalan dia lagi teruk.

Ini jugalah salah satu sebab utama ekuiti Melayu tidak dapat mencapai 33.33% walaupun setelah 40 tahun DEB berjalan. Segala kekayaan negara masuk dalam poket UMNOPUTRA dan Kroni2 mereka.

Patutlah orang Melayu pun nak tinggalkan Malaysia untuk cari penghidupan yang lebih bermakna.

Tulang Besi

No comments:

Search This Blog