Sunday, October 23, 2022

berkunci setiap kali aku keluar

Menahan kesabaran kerana tekanan dan sikap org lain yg sengaja mencari masalah adalah sesuatu yg sgt susah. Darah itu bgkan mndidih tp kita selimutkan dengan ais yg lelama mencair. Sikap kebudakan dan sebenarnya itulah warisan yg dikekalkan drpd remaja dan kanak2.
Aku rasa hidup aku bagaikan drama swasta petang yg diolah dan berhadapan dgn manusia yg ego dan sgt mementingkan diri. Dan tiada langsung perasaan hormat, aku sbg suami ini tiada ruang dan peluang utk membuat dan berkongsi perkara dan idea. Apa yg aku beli jika tidak diminati akan hilang entah kemana. Apa yg aku masak juga manakan langsung utk dirasa apatah lagi bersyukur dgn kurniaan rezeki. 
Sekarang kenapa aku faham rumahtangga yg bermasalah yg dilaporkan diakhbar itu pelbagai kisah lucu seram dan luar jangkaan. Sbb itulah puncanya kita selimutkan api itu dgn ais yg pasti akan mencair. 
Aku simpati pd diri dan anak2. Aku juga tidak tahu berapa lama aku berlu bertajan dan bersabar. Lelaki itu ujiannya sabar tetapi wanita itu sebaliknya mereka akan mengusir kamu apabila mereka katakan tidak. 
Aku benci dengan perasaan dan kehidupan yg aku lalui sekarang. Ujian terberat tentulah kasih syg anak2. 
Kasihan itu melebihi kasih syg yg tawar kerana sikap dan ego. Kemaafan mungkin ada tetapi utk meneruskan sebuah kasih syg aku tiada apa perasaan utk diluahkan. Kosong dan kasihan. Wallahualam

No comments:

Search This Blog