Friday, October 7, 2022

duduk

Aku duduk di hadapan rumah, merenung setiap inchi. Aku tahu satu hari pasti tiba dimana apa yg ada didepan mata akan berubah menjadi hak orang lain. Aku melangkah masuk dengan perasaan kosong.

Aku ingat ketika mula mencari rumah utk dibeli. Kami akan meronda ke kawasan yg ada pembangunan baru. Ketika sampai disini dulu, kawasan hadapan rumah ku merupakan kebun getah. Setiap pg sebelum subuh ada apek tua yg akan bermotosikal naik ke atas bukit. Abg azam jiran yg duduk diunit tepi sekali ketika itu mengusahakan taman mininya. Elok disusun kerusi batu di alur takungan air semulajadi. Mmg tenang apabila mendengar deruan air, jam delapan malam embun akan mula kelihatan menandakan kawasan atas bukit ini mmg damai sejuk utk didiami.

Namun begitu ketika awal siap, masih belum ramai yg masuk utk mendiami, aku jg sbnrnya apabila malam ada perasaan risau dan berhati2 dgn kes pecah rumah. Jiran sebelah ku prnah dimasuki dan diikat, aku juga mengalaminya namun ketika itu aku tiada dirumah. 
Apa yg ada skrg semuanya sudah berubah, tiada lg kebun getah yg menjadi pembangunan perumahan, kasihan pd abg azam kebun dan taman mininya menjadi mangsa pembangunan bersebelahan yg kini dipagar.

Itulah manusia yg akan senantiasa mewujudkan sempadan apabila mereka menandakan sesuatu itu milik mereka. 
Kehilangan akan memberikan laluan pada sebuah perjalanan kisah yg baru, akan mewujudkan perasaan dan suasana yg baru. 

Aku sygkan kedua anak2 aku. Semoga mereka berjaya menjadi manusia yg tidak sombong dan senantiasa menjaga adab dan akhlak walaupun ketika marah. Aku sbg bapa mereka mengharapkan agar mereka tidak melupakan aku. 
#selamattinggaldunia

No comments:

Search This Blog