Thursday, May 10, 2018

era baru


Pertama kali aku tidak dapat mengundi, selepas era kejatuhan shah alam ke tangan pakatan yg ketika itu mendapat desakan drpd penduduk2 setinggan Kg Rimba Jaya yg menyaksikan pertama kali Selangor bertukar pemimpin. Aku sempat menjengah ke Padang Jawa mencari2 semula rakan2 lama mengimbau kembali nostalgia zaman kanak2. Salah seorg rakan baik ku Akhtar Reza anak jati padang jawa, dan itulah juga kali akhir aku melihat dan berbual dengannya. 

Aku menyusuri laluan jalan disepanjang rel keretapi yg satu ketika dahulu pernah terdirinya rumah2 setinggan rakan2 sekolahku. Antaranya ialah rakan baikku, seorg sahabat yg aku kenali sebagai seorg yg pendiam kurang bicaranya dan setia dengan sahabat. Aku hanya dapat berjumpa dengan keluarganya, aku dimaklumankan beliau kini tinggal di pahang bersama-sama dengan kakaknya. Walaupun ada kedengaran kisah2 pahit yg aku dengar tentang beliau, apa yg aku tahu dan kenal peribadinya sebelum ini beliau ialah seorg sahabat aku yg senantiasa berada disisi. Kami membesar bersama sehingga aku berpindah keluar drpd Rimba Jaya.

Hari ini pasti membuka lebaran sejarah yg baru, sebuah kisah yg pasti akan diceritakan sehingga generasi akan datang. Mujurla ada media sosial yg sedikit mengubati perasaan yg begitu teruja untuk mengetahui apa yg berlaku diluar sana. Namun kadar data yg perlahan dan tersekat2 sedikit merencatkan keterujaan tadi.  Mataku senantiasa melihat paparan ws, melihat2 laporan2 terkini drpd sahabat2 dan group yg ada. Bibit kejatuhan dan peralihan semakin jelas, sehinggalah menjelang tgh malam paparan keputusan terkini seolah tergantung. Suasana yg sama ketika 5 tahun lalu apabila BN hanya menang majoriti mudah, tiada laporan media tiada keputusan muktamad. Seolah tiada apa2 yg berlaku.

Aku terus melayari live streaming drpd malaysiakini, sehinggalah menjelang tgh malam TUN membuat sidang media dan secara tidak rasminya berlaku perubahan besar dan kemenangan kepada PAKATAN. Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Perak , Kedah bahkan Sabah dikuasi dan hanya menunggu pengesahan rasmi drpd SPR. Kelantan masih kekal bersama dgn kerajaan terdahulu tetapi berlaku gelombang hijau di Terengganu. 

Aku terus menunggu sehinggalah jam 3am, masih belum ada keputusan penuh. Dan aku hanyut dibuai dalam mimpi yg bakal menjadi kenyataan. 









No comments:

Search This Blog