Wednesday, May 30, 2018

kisah mimpi

Tiba2 cawan yg aku pegang rapuh pemegangnya langsung jatuh ke lantai. Mujur tidak berderai, cuma aku perasan sempat juga sumbing kaca itu mencalarkan ibu jari kiri ku. Darah perlahan2 melelah dicelah luka, aku sekadar menekap dgn tisu. Hari ini sahaja sudah 2 cawan masuk ke dalam tong sampah kerana kesudahannya yg sama pecah dan tiada berguna lagi.

Sebenarnya 2hari lepas aku bermimpi sesuatu yang misteri dan benar2 mengaliri memenuhi ruang otak kepala. Biasanya apabila kita terjaga dr tidur perlahan2 mimpi itu akan hanyut dan hilang begitu sahaja. Walaupun bukan kesemuanya aku ingat tetapi babak2 penting di dalam mimpi itu masih aku terasa kesannya. 

Kami, (Aku, Din & Zul) merupakan watak yg melakonkan mimpi dan merencanakan sebuah perjalanan yg misteri dan aku tidak tahu apa sbnrnya yg aku cari dan bermula. Antaranya kami berjalan di sebuah kawasan kedai lama , aku nampak struktur bangunan tersebut bukan konkrit tetapi kayu seolah bangunan diperkampungan nelayan. Kami menyusuri dibelakang2 bangunan kerana cuba mengelakkan sesuatu. Namun langkah kami kerap menemui jalan buntu kerana setiap kali kami sampai ke hujung pintu ataupun simpang jalan pasti ada beberapa ekor anjing yg akan berlegar2.

Aku memang trauma dgn anjing, kerana ada peristiwa lalu dimasa aku kanak2 pernah dikejar dan dikepung dgn anjing. Aku anak setinggan, rumah2 kami dibina didalam kawasan yg berhampiran dgn kilang2. Jadi dimana2 ada anjing liar dan anjing yg ditugaskan di dalam kawasan persendirian. Setiap kali melintas pasti kami akan disergah(salak). Ada juga jiranku yg berbangsa india yg memelihara anjing dan pernah anjing hampir masuk ke dalam rumah. Kerana itulah abah membuat pagar setinggi lutut di pintu masuk rumah menghalang bukan sahaja anjing bahkan binatang lain seperti ayam dan kucing memasuki rumah.

Dalam aku cuba mencari jalan keluar, aku bertemu pula dgn Din. Kami berlari2 anak mencari2 petunjuk. Sehingga sampai ke suatu kawasan, tiba2 Din menjadi leka dan bermain di dalam anak sungai. Sungai tersebut tidak dalam sekadar paras buku lali, cuma apa yg terlintas di kepala aku ketika itu ialah buaya.

"Hati2 Din, ada buaya kat sana" Din terus leka tanpa mempedulikan amaran aku, aku memerhatikan dengan waspada. Mata ku meliar2 melihat ke permukaan air. Ada sebatang kayu tercacak ditengah2 sungai kecil tersebut dan dengan tidak semena2 Din menjerit.

"Gi, tolong buaya gigit kaki aku"
Aku dan zul memandang sama lain. 
"Lompat din dan paut pada kayu" aku nmpk dengan jelas seekor buaya kecil tidak terlalu besar tapi cukup besar rahangnya membahan kaki din separas buku lali.

Akhirnya din berjaya melepaskan diri, dia berjalan dengan kaki yg luka cuma tidak parah. Memang mendebarkan dan cemas seketika. Hairan bagaimana sungai yg sebesar longkang itu wujud buaya.

Sampai saat ini aku terfikir apakah petanda dan ujian yg bakal aku lalui. Atau itu sekadar sebahagian drpd proses mainan tidur. Wallahualam




No comments:

Search This Blog