Monday, May 14, 2018

Kesah Seorang Penjawat Awam yg Marah

Seperti biasa apabila tiba hujung bulan musim gaji kebanyakan manusia mula berpusu2 keluar . Lagi 3km ke sempadan sudahpun kenderaan beratur panjang. Batu Jalan menunjukkan ada 1km sebelum sampai ke Imigresen. Sesekali aku menjeling ke cermin sisi, sudah beberapa buah kenderaan melintasi dan memotong barisan. Lampu kecemasan dinyalakan kononnya ada kecemasan, tapi apa yg aku perhatikan sampai sahaja di hadapan mereka mendesak untuk memasuki barisan. 

Pintu pagar jabatan Imigresen hanya beberapa meter sahaja dihadapan sehinggalah ada sebuah kenderaan pacuan 4roda memandu dengan tergesa cuba memasuki barisan hadapanku. Aku menoleh menjeling sambil kaki menekan minyak dan enggan memberi laluan. Tiba2 aku merasa tertipu dengan kenderaan yg kononnya memberi lampu kecemasan bagi mendapatkan laluan pintas. 

Aku memerhatikan sahaja kenderaan tersebut yg terus memandu dalam keadaan membahayakan kenderaan lain. Sampai di pusat kawalan pos, kenderaan tersebut terus berhenti pemandunya keluar dengan tergesa. Aku dapat perhatikan dia berpakaian seragam namun tidak kemas, bajunya belum berbutang. Aku hairannya juga, memandangkan kereta yg dipandunya mempunyai plastik tinted yg gelap dan mengenakan saiz rim yg lebih besar drpd yg dibenarkan.

Aku melihat matanya meliar sehinggala jari menunjukkan tepat ke arah kereta ku. Aku teruskan memandu seperti biasa bersedia menghadapi segala kemungkinan. Sampai sahaja dipondok kastam untuk menyerahkan pas keluar masuk kenderaan, dia terus menjerkah aku bagaikan pontianak. 

"kita ingat aku tadi main2?".
"Banyak kereta yg potong q..."

Aku dengar suara membisik disebelah, menasihati aku jgn memanjangkan pertengkaran. Aku akur dan meminta maaf. Seketika aku terfikir agaknya jika kereta yg aku pandu lebih berjenama tentu pegawai tersebut mampu untuk menjerkah aku sedemikian.

Realiti dunia. Miskin dihati cuma kaya dimata. 




No comments:

Search This Blog