Sunday, July 22, 2018

Kembong

Waktu pun baru melepasi asar. Menu utk makan malam masih belum disediakan. Jadi eloklah aku bersihkan sinki yg serabut dgn periuk dan pinggan. Sudah seminggu juga paip sinki longgar, aku sudah cuba membaiki dengan mengetatkan nut dibhgn bawah namun spanar sediada kecil jd aku hanya memulas dgn kudrat jari. Mungkin utk sementara.

"Masak lauk dia je...syok sendiri" berdesing juga telinga aku menangkap kata2 yg bagi aku mmg sengaja menguji sabar dan mencari punca kemarahan.

"Gorengla ikan kembong tu, buh kunyit lebih letak tepung sikit. Minyak yg byk tu bolehla goreng keropok dulu".

Seperti biasa akan menerima arahan2 berterusan begini aku hanya mendiamkan diri. Aku menyediakan bahan2 utk sayur bayam merah dan aku fikir senang direbus shj mudah dan cepat. Ikan kembung ada 4 ekor, aku lumur dgn tepung, kunyit.

Aku mmg malas hendak melayan perasaan dan emosi. Aku siapkan kerja2 menggoreng keropok. Nasi yg sudah kembang td aku masukkan ke periuk kukus, periuk nasi td pula aku cuci untuk memasak sayur bayam tadi.

Aku masih didapur sementara yg lain sudah dimeja enak menjamah keropok lekor. Sedikitpun tidak mengajak dan menjemput aku makan sama.
"Ermm....", emosi itu aku cuba diamkan.
Aku tuang kopi secawan untuk menenangkan emosi sebelum menjadi tidak terurus.

Sepi, hidangan semua sudah siap tersedia. Meja makan pun sudah kosong dan beransur2. Hidangan tadi nampak selera bagi aku, masih panas tentu sedap bila makan bersama secara jemaah. Menu mak dahulunya kebiasaannya ikan goreng dan sayur bening. Sesekali shj masak kari ataupun lemak. Ikan yg tidak habis mak akan buat masak taucu ataupun sambal.

Secara langsung emosi aku juga terganggu cuma aku diam dan terus pendam. Tiba2 aku terdengar bunyi periuk yg sengaja diletak kuat. Memang memanah terus api ke dada. Aku bangun ke dapur tidak bercakap apa2 tapi mmg sabar yg ada berada ditengah2 hampir tergelincir.

"Aku lapar..." detik aku dalam hati. Aku masak penuh kasih sayang untuk anak2 dan isteri. Aku bukan mahu dilayan seperti raja, tapi apa salahnya jika ada org yg bertanya.
"Abah lapar?"
"Abang lapar?"
Kata2 yg aku ternanti2. Aku ambil lauk td kusimpan didalam peti ais. Hilang selera aku biarlah aku tenangkan hati.



No comments:

Search This Blog