Tuesday, July 17, 2018

Kucing eusuff

Hari ini sudah masuk hari ke 4 aku menjaga anak kucing. Ada 2 ekor kelabu dan putih tompok kelabu.

Satu pengalaman yg baru. Semoga dipermudahkan.



"Jumpa kat masjid kb 530pm"
"Ok..insyaallah" ujar ku. Dr jerudong ke kb lebih kurang 1jam menurut google map.

Semalam ada org mcm terdesak nak jual gitar. Aku cuba mendapatkan kepastian langsung menghantar ws. Katanya dia tersilap letak harga, sepatutnya $40. Nampaknya tiadalah rezeki aku sbb kebetulan aku akan lalu seria dan boleh singgah sebentar untuk melihat2 jika berkenan.

Selepas bersiap2 aku melihat pesanan ws masuk sebelum bertolak.
"Bro jadi jual $30.."
"ok..aku odw kesana"

Segera aku memecut kereta, aku ada masa lebih kurang 1jam utk singgah sebentar ke seria dan ke Kb mengambil anak2. Meter kereta menunjukkan 140-150 km/j. Aku berharap petang2 waktu cuti begini tiada sekatan polis. Mudahan aku sempat dan selamat sampai. Sampai di Seria aku menghubunginya dan berjumpa di Soon Lee supermarket, kebetulan juga sebenarnya aku ke situ kerana sudah berpusing dan tidak pasti arah yg hendak dituju jadi aku cuba cari tempat yg senang utk dijadikan panduan.

"Kami masih belum masuk Border...beratur panjang"
Aku sudah duga juga kebiasaan apabila cuti panjang pintu masuk border akan sesak. Aku congak lebih kurang sejam selewatnya baru akan melepasi border. Mujur juga sekurangnya aku ada masa dan tidak lewat.

Dalam 10minit aku bertemu dengan brother tu, dia berbaju t dan berseluar askar corak desert. Loghatnya mmg org tempatan, aku cuba juga namun dengarnya janggal. Pasti dia dpt mengenal aku sbg org dr luar borneo. Ujarnya baru 2bulan dia membeli hasil drpd duit kurnia, namun terpaksa jual semula kerana kesempitan wang.

"aku baru menukar tayar kereta, bocor kena paku" sambil dia menunjukkan tayar belakang kereta Toyota viosnya. Aku hanya menggangguk.

"Terima kasih, bro..aku beli"
"Ok..."

Aku meletakkan gitar di sebelah ku, syukur tercapai juga hasrat aku nak membeli gitar dan pasti jari2 ini pun sakit semula kerana sudah lama aku tidak menyentuh dan bermain.

Kucing Part 2

Mujurlah ada tempat untuk aku meninggalkan seketika kitten, aku buntu juga pada awalnya dan setelah bertanyakan pada aisyah jika ada kawannya yg mmbela kucing barulah hilang juga kerisauan. Kami akan ke KK selama 5 hari runsing memikirkan siapa yg ingin tengok2kan. Terfikir juga jiran2 tp jika tidak biasa dengan kucing kita x perlu juga memaksa org lain untuk menjaga apatah lagi nak berikan susu. Aku bekalkan susu 1plastik cukup utk tempoh yg bakal aku tinggalkan. Mujur juga rumah teman aisyah tidak jauh dari rumah aku. Pada pengamatan aku awalnya aku lega kerana mmg dia byk mmbela kucing dan tahu apa yg ingin dilakukan. Aku berdoa semoga allah mudahkan. sehingga bertemu lagi sekembali dr KK nanti.

"Bye2 ronaldo dan ridzwan" nama yg muhd berikan utk kitten tersebut.

Kucing Part 3 ( 30 july 2018)

"Nanti lepas pulang sekolah agama kita g ambil kucing" pesan aku apabila sampai diperkarangan sekolah.

Terasa juga sunyi mcm menjadi rutin setiap pagi pasti ada yg akan memekik2 meminta susu. aku sukakan yg siputih tapi kondisinya kurang aktif dan agak manja berbanding sikelabu.

"yg putih tu mcm sakit perut"
'dia x brp nak menyusu" rakan aisyah memaklumkan.

Mataku pantas melihat simpang 535, tidak sabar juga sebenarnya untuk melihat mereka. Sampai di perkarangan letak kereta aku melihat siputih sudah tidak bernyawa, kaku terbujur.

"Allah..." kataku perlahan. Aku menarik nafas untuk melegakan sedikit emosi. sikelabu disebelahnya pantas memekik pabila terpandangkan aku. Aku tidak tahu apa perasaan yg ada tetapi sesuatu yg baru aku alamai. Ihsan itu datang dengan sendiri, sedih itu bukan yg dilakonkan. Aku pasrah juga jika itu umurnya di usia sgt muda tanpa susuan ibu tanpa kasihnya ibu walaupun mereka haiwan. Mereka juga makhluk allah yg sama2 berjuang dibumi ini.

"nanti sy akan tanamkan uncle" aku hulurkan sampul dan keropok buat rakan aisyah dan berterima kasih kerana melihat2kan anak2 kucing tersebut.

"biasanya anak kucing bila seekor mati yg kedua akan menyusul"
"allah..." ujian lagi.

Aku harap dipermudahkan sahaja dengan ilmu dan pengalaman yg tidak seberapa.

Kucing Part 4 (3 ogos 2018)

Aku hairan juga kenapa sikelabu tidak ceria seperti biasa. Biasanya bila aku susukan mmg byk dan penuh gelojoh sikelabu akan menghisap. Semenjak aku ambil tempohari sikelabu tidak ceria. aku faham mungkin ketiadaan siputih mmg akan terkesan. Bila tidur mereka akan berpelukan. Sayu melihat mereka yg masih kecil ketiadaan ibu.

Mujur juga ada google dan utube, dari situ aku mendapat idea bgmn untuk mudah memberikan susuan. Comel melihat mereka dibedung dengan mata yg meyinar pantas membuatkan aku terhibur.

"abah kucing dah mati"
 Aku baru sahaja pulang dr masjid dgn muhd, lagipun ada bacaan yasin setiap malam jumaat. Kebetulan pula ustaz mebatalkan kelas mengaji malam ini.

"Jom muhd g masjid , ustaz xde mlm ni"
"yeaahh ustaz xde, doa muhd makbul"
"yela tu"

Bila selesai bacaan yasin kebiasaaannya adalah sedikit makanan untuk para jemaah. Itulah yg menyebabkan bila aku mngajak muhd pantas dia bersetuju.

"niat tu kena betul jgn g masjid sbb dpt mknn"
Ye ibu", laju shj muhd membalas agar tidak mendengar bebelan seterusnya.

Perlahan2 aku mengangkat jasad sikelabu. aku melihat matanya masih terbuka. Keaadaannya sama seperti siputih berbaring mengiring sementara kaki dan tangan terkujur. Simpati aku dengan nasibnya. Kebimbangan aku diakhiri dengan perginya sikelabu dan sedikit kesempatan yg aku diberikan sgt2 memberi kesan buat aku.

Aku tanamkan jasadnya dibelakang rumah, perlahan2 aku bungkus dengaan surat khabar dan meletakkan ke dalam lubang yg aku gali dgn pemutar skru. Mujur tidak keras tanah yg digali.

damailah engkau sikelabu dan bertemu semula dgn adik mu siputih mungkin juga dengan ibumu yg tidak tahu apakah nasibnya samada hidup ataupun sudah mati.

















No comments:

Search This Blog