Sunday, May 22, 2022

bila menteri kata mencukupi

Hari ini aku bangun dan bersiap awal, sbnrnya tiada apa perancangan khusus. Nak ride rasa x larat dgn cuaca yg panas dan hujan yg tiba2 diwaktu petang. Aku lap habuk2 motor yg dah mulai sebati dgn warna body. Putih cat sudah menjadi kelabu asap. Aku ambik kesempatan memasang semula visor motor.
"Biarlah ada seri sikit", bisik aku pd diri sndiri. 
Aku pun hidupkan motor dan terus meredah dgn hala tuju yg masih kabur. Aku susuri jalan kg sg kantan, mmg gerai yg biasa menjual ayam hari ini tutup dan sepi. Jam masih awal mustahil sudah kehabisan. Dalam merancang itu aku meneruskan perjalanan dgn mata memandang kiri kanan masih belum membuat keputusan dimana utk bersarapan pagi. Sesekali elok juga tempat yg bukan kebiasaan. Aku terlintas utk ke sebuah kedai yg sebelum ini aku perasan baru beroperasi semula berdekatan dgn tapak kubur. 
"Ah, rapat pagar dan berkunci." Rupanya tutup. 

"Xpelah beli karipaplah dipasar" jarak ke pasar pun tidak sampai 1km jd aku pun fikir dah alang2 elok teruskan kesana mana tahu ada ayam yg boleh aku beli.

Laju aku melangkah dan terus menuju ke gerai karipap. Aku ambil karipap keledek 10biji(rm5) dan karipap sosej 4biji(rm6). Kemudian aku masuk ke dalam mencari gerai ayam. Gerai kebiasaan aku lihat sudah pun tiada ayam,hanya kelihatan bungkusan2 plastik ayam siap utk pelanggan lain. Aku masuk kedlm dan kebhgn kiri , kelihatan ada ramai yg memenuhi ruang.
"Ayam masih ada" penjual tersebut menenangkan keadaan. 
Aku pun dgn pantas memilih 2 ekor ayam sederhana besar. 
"Rm40.50"
"Potong kecik dan buat 2 bungkusan"
"Nanti ckp dgn tukang potong"
"Baik", aku membalas. 
Alhamdulillah ada rezeki aku utk stok ayam minggu hadapan.

Aku terus keluar dan berfikir utk singgah sarapan dikedai tepi sungai td. 

No comments:

Search This Blog