Saturday, May 7, 2022

perjalanan raya hari 4

Aku dah pesan dgn anak2 esok(khamis) kena bersiap awal. Malam td aku dah maklumkan pd ika insyaaallah aku akan ikut bersama 'baraan'. Perjalanan dr rumah ke klang lancar walaupun pd awalnya aku mrancang utk ikut highway nkve, namun selepas berada di jalanan aku teruskan seperti biasa melalui federal highway. Muhd segak berbaju melayu dan bersampin, begitu juga aisy dgn baju seiring dgn tema warna. 

Panas betul cuaca hari ini, kasihan aku melihat anak2, ac kereta kurang sejuk terutama cuaca yg panas begini. 
"Abah, blkg x rasa a.c"
Aku diam bila dgr keluhan aisy.

Destinasi pertama ialah ke sungai yu, aku rasa lama benar tidak bertandang kesini. Jalan masuk mmg sgt cntik, aku terlajak simpang masuk , dengan sekilatnya aku memutar stereng kereta. 

Agaknya raya2 akan dtg mmg kita jgnla menjangkakan biskut raya, kek raya yg semeriah sbgmn zaman 90an dan sebelumnya. Lebih diisi dgn jajan dari kuih tradisi yg sbnrnya pun ramai yg kurang gemari rasa dan penyediaannya pun tidak senang. 

" Hospital mana skrg? Dah start kerja ke?"
Aku malas sbnrnya nak berikan ulasan dan jawapan aku sekadar angguk dgn isyarat. 

Selepas bersalaman dgn wak milah, kami pun sambung perjalanan ke tebuk berihun. Aku cdgkan ikut jalan dalam kerana cuaca yg panas dan sbnrnya juga a.c kurang sejuk bila jem. Suhu engine pun aku perasan naik 1bar.
" Kita ikut jalan dalam ye, rasa mcm raya lalu sawah bendang"
Aku perasan radzi pun ikut kami. 
Selapas berapa ketika abah melihat aku, " sepatutnya dah jumpa simpang" abah mula ragu2 dgn laluan yg kami susuri. 
" Kereta pun x byk lalu sini"
Aku cuba buka maps tp signal pula sgt lemah bahkan seolah tiada. 

Aku berhenti ditepi dan melambai2 kereta belakang(radzi). 
" Boleh buka maps? Abah rasa mcm sesat"
" Kenapa ikut dlm" mak tanya.
Aku balas sbnrnya itu idea aku mmg nak lalu tgk sawah bendang. 

Aku singgah sebentar di pekan sungai besar. Banyak juga perubahan dr segi kedai yg ada. Shop lot tidak byk berubah masih yg sama spt dulu. 
"Dah ada bakery cottage, richiamo?" Aku tidak sangka juga. Hebat tentu ada sbbnya dan permintaan. 

Aku dah berpusing2 3x, namun kedai buah yg abah maksudkan masih belum jumpa.
"Kedai tu tepi jer"


No comments:

Search This Blog